Cannabis är en av de mest kraftfulla alternativa medicinerna på planeten. Många vänder sig till den för lindring från en rad fysiska och mentala symtom - inklusive ångest. Tyvärr upplever många människor helt motsatt effekt. Cannabis kan orsaka panik- och ångestattacker hos vissa individer.

Det finns ett par saker du kan göra åt detta fenomen. Annat än att bara sluta inta cannabis förstås. Det första och viktigaste är att inse vad som händer med dig. Erkännande av symtomen är det första steget; hantera dem är nästa. Att läsa på är också ett mycket viktigt verktyg. Det finns några sorter som har förädlats just för att bekämpa denna typ av känslor.

Bäst av alla? Det finns också en bra källa till understöd hos en annan cannabinoid. Fortsätt läsa för att ta reda på vilken.


Hur känns cannabisångest?

Ångest är ångest. Vi har alla känt det. Vissa människor kallar det ”paranoia”. Andra beskriver detta som en panikattack. I grund och botten är det känslan av att något dåligt kommer att hända. Eller kan hända. I sin tur orsakar det en fysisk reaktion–kroppen spänner sig. Vissa människor svettas. Andra upplever ökande hjärtslag. Sinnet kan cirkulera kring vad som kan komma att hända under lång tid.

Det är en hemsk upplevelse. Det kan förekomma på egen hand eller som en del av annan symptomologi.

Cannabis–mer specifikt vissa cannabinoider, inklusive CBD och THC, arbetar i många fall för att dämpa dessa känslor. Återigen är det inte helt förstått varför, men hos vissa individer kan cannabisintag orsaka samma, stickande, obekväma känslor.

Hur du känner igen en cannabisorsakad panikattack

Det första problemet är naturligtvis att dessa känslor är svåra att sätta fingret på. Detta kan också orsaka ångest. Utöver det vänder sig många till cannabis för att lindra sådana symtom–även om de inte känner till det. Många människor som beskriver sig själva som "fritidsanvändare" är egentligen människor som självmedicinerar och försöker att lindra dagens anspänningar och den stress och ångest som kommer från det.

Men om du börjar känna dig sämre efter att ha tänt på, är det ett tecken.

Ett annat tecken är behovet av att kontrollera om polisen är utanför fönstret. Om du inte nyligen har rånat en bank så kommer inte denna "verklighet" som du kanske är orolig för att ske.

Du måste vara uppmärksam på dig själv i sådana situationer, vilket aldrig är lätt.

Men om du känner att detta tillstånd drabbar dig efter att du har blossat upp, få inte panik. Det är verkligen det värsta som du kan göra. Du kan lugna ner dig själv ganska snabbt och fortsätt inte att oroa dig efter att det är över. Du kan alltid köpa en annan sort som inte tenderar att orsaka sådana effekter.

Hur du känner igen en cannabisorsakad panikattack

Hur du lindrar en panikattack som pågår

Om du inser att du är mitt i en panikattack eller känner ökande ångest orsakad av cannabis, bra. Det är det första steget.

För det andra, ta djupa andetag. Försök att grunda dig själv i "nuet". Detta gör att du kan ta omedelbara, konkreta steg för att få denna känsla att försvinna. Att gå ut i några minuter kan också hjälpa. Likaså en snabb dusch. Eller till och med sticka huvudet under kranen medan och låta kallt vatten rinna över nacken.

För det tredje, försök att äta eller dricka något. Det kommer att få en omedelbar inverkan på kemikalierna i ditt blodomlopp. Vad du äter eller dricker är också mycket viktigt. Prova ett glas saft eller en bit färsk mango. Dessa är laddade med terpener–precis som cannabis faktiskt. Och terpener som pinene, myrcen och karyofyllen är alla ångestdämpande. De finns också i andra livsmedel, som citrusfrukter.

Nu har du kroppen och hjärnan mer eller mindre tillbaka på rätt spår, fortsätt att vara fysiskt och mentalt ”upptagen”. Du kan lyssna på musik. Du kan gå till köpcentret (även om körning är en mycket dålig idé). Du kan städa källaren. Poängen är att ju mer du rör dig, desto bättre kommer du att känna dig. Ju mer du distraherar dig i verkligheten, desto mer fokuserar du på din omedelbara omgivning och desto mindre kommer din hjärna att linda sig kring störande distraktioner.

Kom ihåg att detta inte kommer att vara för evigt.

CBD-olja 15 % (1500mg)
THC: 0.2%
CBD: 15%
CBD per droppe: 7,5mg
Bärare: Olive Oil

Köp CBD-olja 15 % (1500mg)

Byt dina cannabinoider

Svettas du och känner dig orolig varje gång som du tar ett bloss THC? I så fall är det dags att ha en allvarlig diskussion med dig själv. Du kan vara en av de människor som cannabis inte är så bra för. Det är inte världens ände.

Men innan du kommer till denna slutsats finns det andra alternativ.

Den första är att göra lite efterforskning–om du kan–på vilka typer av cannabis som är framtagna specifikt för resultat av "låg ångest". Sök efter användarhandledning. I allmänhet, ju mer fruktig aura som cannabisen har, desto mindre ångest kommer det att orsaka. Varför? Samma kemikalier som i citrusfrukter finns i plantan.

Cannabis med lägre THC verkar också orsaka färre ångestattacker hos användare. CBD orsakar till exempel inte panikattacker alls. Om det är den psykoaktiva ingrediensen som får dig att få må dåligt då kan du nog klara dig utan den.

Byt dina cannabinoider

CBD som produkt för att underlätta panikattacker

CBD är i själva verket också en cannabinoid i sig. Vidare kan personer som har panikattacker orsakade av THC finna att detta är deras första och bästa sätt att försvar sig mot det. CBD förekommer naturligt i cannabisplantor. Det kan, precis som THC, framodlas med högre procentsatser i vissa sorter. En del cannabis innehåller faktiskt bara spårämnen av THC.

CBD har också en direkt inverkan på hur THC verkar i blodomloppet. Det är fortfarande inte känt exakt hur detta sker. Men en av de noterade effekterna som redan finns av CBD är att det hjälper till att motverka de psykoaktiva effekterna av THC.

Om du har haft sådana reaktioner tidigare är det dags att ta kontroll. Och ännu bättre nyheter? Detta behöver inte nödvändigtvis vara så drastiskt som att sluta helt och hållet med THC. Gör lite forskning om olika sorter. Många THC-sorter odlas med högt CBD innehåll. Detta kan hjälpa. Några droppar CBD-olja under tungan innan du blossar kan annars vara lösningen.

External Resources:
  1. The role of cannabis in treating anxiety: an update : Current Opinion in Psychiatry https://journals.lww.com
  2. Cannabinoid-related agents in the treatment of anxiety disorders: current knowledge and future perspectives https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. A positive association between anxiety disorders and cannabis use or cannabis use disorders in the general population- a meta-analysis of 31 studies | BMC Psychiatry | Full Text https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com
  4. A community survey of adverse effects of cannabis use - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  5. [The role of the endocannabinoid system in the regulation of endocrine function and in the control of energy balance in humans] - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  6. Multiple Mechanistically Distinct Modes of Endocannabinoid Mobilization at Central Amygdala Glutamatergic Synapses https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  7. Systematic review: Efficacy and safety of medical marijuana in selected neurologic disorders https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  8. Symptoms of anxiety and risk of coronary heart disease. The Normative Aging Study - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  9. The Bivalent Rewarding and Aversive properties of Δ9-tetrahydrocannabinol are Mediated Through Dissociable Opioid Receptor Substrates and Neuronal Modulation Mechanisms in Distinct Striatal Sub-Regions | Scientific Reports https://www.nature.com
  10. SAGE Journals: Your gateway to world-class journal research https://journals.sagepub.com
  11. ​Why Pot Makes You Paranoid—but Mellows Out Your Buddies https://www.menshealth.com
  12. Estrogen increases cannabis sensitivity, study shows https://www.sciencedaily.com
  13. Rapid CB1 cannabinoid receptor desensitization defines the time course of ERK1/2 MAP kinase signaling https://www.sciencedirect.com
  14. Regulation of CB1 cannabinoid receptor internalization by a promiscuous phosphorylation-dependent mechanism https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  15. Reversible and regionally selective downregulation of brain cannabinoid CB1 receptors in chronic daily cannabis smokers https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  16. Low-dose THC can relieve stress; more does just the opposite https://www.sciencedaily.com
Ansvarsfriskrivning:
Detta innehåll är endast i utbildningssyfte. Informationen som ges är tagen från forskning som samlats in från externa källor.

ÄR DU ÖVER 18 ÅR GAMMAL?

Innehållet på RoyalQueenSeeds.com är endast lämpligt för vuxna och är reserverat för personer med myndig ålder.

Se till att du är medveten om landets lagar.

Genom att klicka på STIG PÅ, bekräftar
du att du är
18 år eller äldre.